האם אצות חד-תאיות יהיו נס האנרגיה של ימינו?

נס גדול היה פה
נס גדול היה פה

נס פך השמן ידוע כאחד הסמלים של חג החנוכה. על פי הסיפור, לאחר שחרור בית המקדש במרד החשמונאים, נמצא פך קטן שכמות השמן שבו הייתה אמורה להספיק להדלקת המנורה למשך יום אחד, אך בסופו של דבר הספיק השמן לשמונה ימים. לזכר נס זה, חוגגים את חג החנוכה שמונה ימים.

 

גם בעידן שלנו מנסים חוקרים בכל רחבי העולם למצוא את "הנס" הבא – מקורות אנרגיה חסכניים שיוכלו לשרת את האנושות, לחסוך בפליטת גזים רעילים ולשפר את התעשייה ואת הכלכלה. אחד מהחוקרים הללו הוא ד"ר יפתח יעקובי, ראש המעבדה לאנרגיה מתחדשת בביה"ס למדעי הצמח ואבטחת מזון, בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז באוניברסיטת תל אביב. ד"ר יעקובי וצוות המחקר שלו מצאו דרך יעילה לייצר אנרגיה: להגביר את תפוקת המימן שפולטות אצות חד-תאיות. לא סתם להגביר, אלא להכפיל פי חמש.

 

"המימן הוא מקור אנרגיה בעל יתרונות אדירים", אומר ד"ר יעקובי. "ראשית, תכולת האנרגיה שלו עצומה: טווח הנסיעה של מכונית המונעת במימן הוא יותר מ-500 ק"מ ל-5 ק"ג מימן, ואופניים חשמליים יגמעו למעלה מ-100 ק"מ על 30 גרם בלבד של מימן; שנית, המימן כלל אינו מזהם: תהליך ניצולו בתאי הדלק החשמליים יוצר אך ורק אדי מים, ומהמפלט של מכונית המונעת במימן ייפלטו רק מים נקיים, הראויים אפילו לשתייה". ולא מדובר רק בחלומות לעתיד: המהפכה המוטורית של המימן מתרחשת כאן ועכשיו. כבר ב-2015 החלו החברות טויוטה ויונדאי בייצור סדרתי של מכוניות 'מיראי' ('עתיד' ביפנית) ו'טוסון' - רכבים חשמליים המונעים בגז המימן; במקביל מוסבים למימן גם אופניים חשמליים; תחנות תדלוק למימן נבנות כיום ביפן, בסקנדינביה, בגרמניה ובקליפורניה; ומדענים בכל העולם מחפשים אחר שיטות יעילות ונגישות להפקת מימן בהיקפים גדולים.

.

במחקר הנוכחי החוקרים הפריכו הנחה ארוכת שנים – שהמיקרו-אצות פולטות מימן רק דקות אחדות ביממה, בשעת הזריחה, ולכן ניתן להפיק מהן רק כמות מזערית של מימן. משמעות הגילוי היא שהפוטנציאל של מיקרו-אצות כמקור אנרגיה עתידי גדול בהרבה מכפי שסברו המדענים עד היום. יותר מכך: ייתכן שבעתיד נוכל לגדל מיקרו-אצות באמצעים חקלאיים, ולהפיק מהן את כל האנרגיה הדרושה לנו.

 

היום שבו המדע יאפשר לנו לנסוע במכוניות ולהפעיל מפעלים ללא פליטה של גזי חממה רעילים לסביבה – יהיה נס אמיתי.

 

 

למחקר המלא >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>