החוקרת שמאיירת: פרופ' שרון טוקר משתתפת בתערוכה "מגדיר שמגדיר" בספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי

במסגרת התערוכה הקבוצתית באוצרותה של יאנה בוקלר, 22 מאיירות יצרו מגדירים על נושאים אישיים, אוניברסליים, גשמיים או מופשטים, והתוצאה מרתקת

07 נובמבר 2016
ד"ר שרון טוקר
פרופ' שרון טוקר ליד קיר התצוגה עם איוריה. על שולחנות התצוגה בתערוכה ניתן לעיין במגדירים המלאים

נסו להגדיר מהו אלוהים, מהו לחץ, מהי חברות. במסגרת התערוכה "מגדיר שְמָגְדִיר", באוצרותה של יאנה בוקלר, בחרו 22 מאיירות בפורמט של יומנים וספרי סקיצות, ויצרו מגדירים אישיים לנושאים שחלקם לא תמיד ניתן להגדרה. 22 המגדירים שיוצגו ולצידם הדפסים נבחרים, מאויירים במגוון טכניקות ומציגים את נקודת המבט והפרשנות האישית של כל אחת מהמאיירות לנושא שבחרה. התערוכה הוצגה לראשונה בחודש ספטמבר 2016, במסגרת שבוע האיור של עיריית תל אביב, וזכתה לשבחים רבים. בימים אלו היא מוצגת בספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי עד ה-25.11.2016.

 

המגדירים המאוירים מזמינים את הצופה לשבת, להתבונן ולהעמיק במגוון של נושאים - אלוהים, חברות, קשתות, לחץ, חומוס, ילדות בקיבוץ, כלבלבים, מפלצות, מוות ודרכי קבורה, תל אביב, להקות, שירי ערש, נעליים ספרותיות, ילדות בקריית חיים, אמונות טפלות ועוד.

 

איך מאיירים לחץ?

בין המאיירות מציגה גם פרופ' שרון טוקר מהפקולטה לניהול ע"ש קולר, שעוסקת בחקר הקשר שבין לחץ לבריאות כבר למעלה מ-15 שנים, וכעת מוציאה את תחום המחקר שלה משערי האקדמיה אל עולם האיור ומעניקה לו פרשנות ויזאולית מרתקת.

 

"כחוקרת וכמרצה באקדמיה עולמי התעסוקתי מלא במאמרים ובטקסטים, והיצירתיות האקדמית תחומה במידה מסויימת בגבולות הכללים האקדמיים – למאמרים יש מבנה קבוע וצורת ההתנסחות הנדרשת מחוקרים די אחידה," מספרת פרופ' טוקר. הצורך לפרוץ את הגבולות הללו ולתרגם את הידע האקדמי למדיום אחר הוביל אותה לפני כשנה להגשים חלום ישן ולהירשם ללימודי איור, בהנחייתה של המאיירת זוכת פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים - יאנה בוקלר. 

 

"הפיכת המושג העמום "לחץ" לאיור הייתה מאתגרת ביותר. למרות השימוש הרחב במילה "לחץ" אין כיום הסכמה ברורה בנוגע למושג הזה," אומרת טוקר, "נסו לשאול חמישה אנשים קרובים לכם מהו לחץ ותקבלו חמש תשובות שונות. מגדיר הלחץ שיצרתי מלווה את המושג הזה מראשיתו - המצאת המושג; חברות הענק שהיה להן אינטרס לקדם את השימוש בו; חוסר תמימות הדעים בין חוקרים, אנשי רפואה ופסיכולוגים בנוגע להמשגה שלו; וכמובן הגורמים העיקריים ללחץ, דרכי ההתמודדות השונות עמו והיבטיו החיוביים והשליליים."

 

 

גם הסטודנטים הם מקור להשראה

"העבודה על המגדיר היוותה מבחינתי אבן דרך משמעותית ביותר בקריירה שלי. במהלך העבודה על המגדיר לימדתי בפקולטה לניהול ע"ש קולר שני קורסים על לחץ - הן לתלמידי BA והן לתלמידי MBA. מדי שבוע הכנתי שיעור אקדמי לתלמידים ובמקביל הפכתי את החומר האקדמי לוויזואלי. ההשראה ששאבתי מן התלמידים – טקסטים שהם כתבו וצילומים שהם צילמו, השפיעו על איור המגדיר ולהפך."   

 

"מעניין לציין שעם סיום העבודה על המגדיר ובמהלך ההכנות לתערוכה נתקלתי בתגובות מאד מגוונות. אנשים רבים הופתעו לגלות שאני מציירת וחלקם אף שאלו אם המגדיר "ייחשב" לי באקדמיה. חוקרים אחרים רבים סיפרו לי שגם הם עוסקים באומנות, אך מצניעים זאת או לא פנויים לכך. כחוקרת - אני מרגישה שהתהליך האיורי איפשר לי לבחון את הנושא שהיה כביכול מוכר לי, בצורה שונה לגמרי. לצאת מאיזור הנוחות שלי ולגלות עולם חדש." מסכמת טוקר.

 


 

משתתפות בתערוכה:

אילנה גבאי, אלינור קולומבוס, אנה קוסטיצינה, גליה אגם שטרן, יעל שווימר, יערה קאס, ליאת הרוש, ליהי קמחי, מריאנה גרינבלט, נטי רנצנברג, נירה בר, עמליה רות, עפרה פארי, קארין סטאר, רותי פינס, רחל דרור, רינת יעקב, שירה דושי, שירה נקדימון פולמן, שלומית הילר, שרה רינדפליש ושרון טוקר.

 

ניתן לבקר בתערוכה בימים א'-ה' בין השעות 20:00-08:30, וביום ו' בין השעות 12:30-08:30

 

סיורים בהדרכת המאיירות:

משך הסיור כשעה

יום ב', 7 בנובמבר, בשעה 13:00 - שרון טוקר

יום ג', 15 בנובמבר, בשעה 11:00 - גליה אגם שטרן

יום ו', 18 בנובמבר, בשעה 11:15 - שרון טוקר

יום ג', 22 בנובמבר, בשעה 10:00 - שירה נקדימון פולמן

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>