חוויה רב-חושית מרגשת בתיבת אוצרות הטבע של ישראל והסביבה

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, הראשון מסוגו בארץ, פותח את שעריו לתקופת הרצה

16 מאי 2018
צילום: איתי בנית

פעם, לפני עשרות ומאות שנים, בנחל תנינים היו תנינים ובעין גדי היו נמרים. מאז חלפו שנים רבות, לא הרבה מים זרמו בנהר ובנחלי ארצנו החמה, סביבות המחייה השתנו ומיני בעלי-חיים נכחדו, אבל בקרוב כולנו נוכל לזכות בהצצה מרהיבה ומרגשת להיסטוריה של הטבע היקר והאהוב שלנו, מימי קדם ועד היום, במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב.

 

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, הראשון מסוגו בארץ, שוכן במבנה ייחודי המדמה תיבת אוצרות, ופותח לראשונה את שעריו לקהל הרחב לתקופת הרצה. אוספי המוזיאון כוללים את אוצרות הטבע הלאומיים של ישראל, בהם למעלה מחמישה וחצי מיליון פריטים של בעלי חיים וצמחים, המספרים את סיפורו של המגוון הביולוגי בישראל ובמזרח התיכון במאות השנים האחרונות. בין הפריטים הנדירים המוצגים במוזיאון ניתן למצוא מינים שנכחדו מאזורינו כמו הדוב האחרון מ-1916, ברדלס אסיאתי מ-1911, התנין האחרון מנחל תנינים, עופות טרף ומיני בעלי כנף מיוחדים, כולל האלבטרוס היחיד שנצפה בשמי ישראל.

 

מסע התקרבות אל הטבע

בבניין בן חמש קומות, המשתרע על פני 9,620 מ"ר, המבקרים יוצאים למסע התקרבות אל הטבע, שבו כל תערוכה מציעה התבוננות יוצאת דופן על החיים ועל הטבע שסביבנו. אלפי הפריטים מאוספי הטבע הלאומיים מוצגים בתערוכות נושא, בתצוגות קבע ובתערוכה מתחלפת, בעיצוב יפהפה ואנין טעם שמעורר קריאות התפעלות. המוזיאון מציע למבקרים חוויה לכל המשפחה, באמצעות אמצעי מולטימדיה מגוונים, מסכי מגע ושולחן מגע, אנימציה דיגיטלית ואינטראקטיבית, מודלים הניתנים למישוש וסרטים בנושאי טבע וסביבה.

 

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט. צילום: איתי בנית

צילום: איתי בנית

 

תערוכות המוזיאון מקיפות את המבקרים מכל עבר ומעוררות את כל החושים. כבר במבואת הכניסה למוזיאון מקבלים את פני המבקרים העופות החולפים מעל ישראל בנדידתם בין אפריקה לאסיה ולאירופה, בתצוגה "מסע בין יבשות". התערוכה "חרקים וקרובים", הכוללת גם חרקים חיים, מעניקה מבט מקרוב לעולמם העשיר של פרוקי הרגליים, השייכים למערכה הגדולה והמגוונת ביותר בטבע, ובהמשכה, סביבת "חיים בחושך" מספקת הצצה לבעלי חיים מהארץ ומהעולם, החיים ללא אור יום.

 

תערוכת "ארץ, חי, צומח" סוקרת את המגוון המרשים של בתי הגידול בישראל, מהמדבר ועד החרמון, ואת בעלי החיים האופייניים להם, ותצוגת "טבע עירוני" מגלה למבקרים את חיי העיר של חיות הבר. תערוכת "צורה, מבנה, תפקוד" מציגה מגוון רחב של בעלי חיים מישראל ומהעולם וממחישה כיצד מבנה גופם ויכולותיהם מותאמים לסביבתם ולתנאי המחייה שלהם.

 

תערוכת "מגע יד אדם" מציגה את השפעת האדם על הטבע ואת השינויים הרבים שחלו בטבע בעשורים האחרונים, כולל בעלי החיים שנכחדו מישראל. תערוכת "מארג החיים" משרטטת באמצעות עץ השיטה את מגוון החיים העצום התלוי בו. תערוכת "אוצר האוספים" מזמינה לשיטוט בין אוספי הטבע העשירים והמגוונים של המוזיאון ולהיכרות עם סיפורי מחקר מרתקים. תערוכת "מהו אדם?" סוקרת את התפתחות המין האנושי בהיבטים תרבותיים וביולוגיים.

 

התערוכה המתחלפת שתוצג עם פתיחת המוזיאון היא Life Object – שייצגה את ישראל בבינאלה לאדריכלות ב-2016 ועוסקת בהשראה של הטבע על אדריכלות.

 

ערך לאומי ומדעי עצום

כאוצר לאומי ייחודי וראשון מסוגו בארץ ובמזרח התיכון, המוזיאון צפוי לארח כ-150,000 מבקרים בשנה. אל בניין המוזיאון יעברו גם 12 מעבדות המחקר מפקולטות שונות באוניברסיטת תל אביב, המשמשות 250 חברי סגל וסטודנטים ומאות מדענים וחוקרים מהארץ ומהעולם.

 

"פתיחת המוזיאון לציבור הרחב מהווה שיא של עשייה בת עשרות שנים, בעלת ערך לאומי ומדעי עצום." אומרת פרופ' תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע. "אוספי הטבע הלאומיים שהיו פזורים במחסנים ברחבי אוניברסיטת תל אביב, הועברו למשכן קבע ונחשפים היום, לראשונה, להנאתו של הציבור הרחב. המחויבות והשותפות של ממשלת ישראל והתורמים למוזיאון, ובראשם מייקל שטיינהרדט, הובילו להתהוותו של מוזיאון ייחודי וראשון מסוגו, שיהפוך למוקד משיכה תרבותי לאלפי משפחות, תלמידי בתי ספר, חובבי טבע, תיירים ומדענים מכל העולם. לחוקרים ולמדענים – ימשיך המוזיאון להיות בית של ידע וגילוי מתמשך של החיים סביבנו בהווה ובעבר."

 

לדברי אלון ספן, מנהל המוזיאון, "המוזיאון הוא המוקד הגדול והפעיל ביותר של תיעוד ומדע בתחום זה בישראל, ולכן זוהי הזדמנות נהדרת להציע לקהל המבקרים חוויה של התבוננות קרובה ואינטימית במגוון הביולוגי של אזורנו, במגוון עשיר וייחודי שנאסף במוזיאון עשרות שנים. תערוכות המוזיאון הן תוצאה של יצירה משותפת של מדעני המוזיאון, האוצרים המדעיים, אוצרת החוויה ומעצבי תערוכות מובילים – ולכן התוצאה היא חוויה רב חושית למבקר ויצירת קרבה בלתי אמצעית, ככל שיכולנו, בינו לבין הטבע - כפי שלא ניתן לחוות בשום מקום אחר."

 

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט. צילום: איתי בנית

צילום: איתי בנית

 

"אני שמח על פתיחתו של מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, תשתית מחקר לאומית המתעדת באופן ייחודי ויוצא דופן את הטבע באזורנו ובעולם." מברך פרופ' יוסף קלפטר, נשיא אוניברסיטת תל אביב. "בהיותו חלק מאוניברסיטת תל אביב, המוזיאון מנגיש לציבור הרחב את הידע והמחקר הרב-תחומי שנצברו בו משך שנים רבות, ואני מקווה שהוא יהווה מוקד משיכה לקהל בכל הגילאים דרך חשיפתו לתערוכות מרתקות, המייצרות חוויה יוצאת דופן של בילוי והנאה."

 

הקמת מוזיאון הטבע על שם שטיינהרדט, בעלות כוללת של 140 מיליון שקלים, התאפשרה הודות לחזון ולתרומה הנדיבה של מייקל וג'ודי שטיינהרדט, אליהם הצטרפו קרן יד הנדיב, קרן דן דוד, קרן תד אריסון ותורמים נוספים. להקמת המוזיאון נרתמה גם ממשלת ישראל באמצעות הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד התיירות, משרד המדע והטכנולוגיה, המשרד למורשת וירושלים, קק"ל ורשות הטבע והגנים - שותפים פעילים שתומכים במוזיאון הן כספית והן מקצועית.

 

הביקור בתקופת ההרצה יתאפשר ברכישת כרטיסים מראש בלבד באתר המוזיאון.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>